12 eersteklassers worden gesponsord door gokbedrijf

© Belga Image

Dat profvoetballers zelf gokken op wedstrijden (al dan niet van hun eigen ploeg) hoeft niet te verwonderen, gezien de massale aanwezigheid van gokbedrijven in en rond het voetbal.

Dit stuk verscheen eerder op 23 september 2015 in Knack

Amper vier van de zestien voetbalclubs in eerste klasse worden níét gesponsord door een binnen- of buitenlands gokbedrijf. Zelfs de Pro League, de organisatie die alle profclubs overkoepelt, wordt gesteund door Unibet.

Landskampioen AA Gent doet het met ‘Napoleon Games’. Sinds vorig seizoen staat het logo in gouden letters op de achterkant van de shirts. ‘We werken al drie jaar met hen samen, en het contract loopt nog een jaar’, zegt commercieel directeur Patrick Lips. Een bedrag wil hij niet noemen, maar het is wellicht meer dan de 300.000 euro die Golden Palace per seizoen betaalt aan Sint-Truiden.

De trend is overgewaaid uit de rijke Engelse competitie, waar alle clubs al sinds het eind van de jaren negentig samenwerken met de gokindustrie. Patrick Lips zag in het stadion van West Ham zelfs dynamische led-borden langs het veld waarop de wedscores, bijvoorbeeld ‘3 tegen 1 dat West Ham het volgende doelpunt maakt’, tijdens de match worden getoond. Je kunt in het stadion dus niet alleen live het voetbal volgen, maar ook live gokken met je smartphone.

‘Napoleon Games heeft ook sponsorborden in Gent, en ze doen allerlei acties in en rond het stadion. Maar uit onze familietribune met gezinnen en kinderen moeten ze wegblijven’, zegt Lips. ‘Daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt.’

Hij ziet geen ethische bezwaren tegen de massale aanwezigheid van gokbedrijven in en rond het voetbal. ‘De sector is ondertussen gereglementeerd, en we werken alleen samen met bedrijven die een licentie hebben en transparant werken. Wedden en gokken is nu eenmaal een onderdeel geworden van onze samenleving. Moeten we dan ook reclame voor bier of snoep verbieden?’ (MV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content